Köpvillkor

Orderbekräftelse

När vi mottagit din beställning skickas det inom kort ut en orderbekräftelse till din e-post. Där finns information om din beställning. Kontrollera alltid din bekräftelse och kontakta kundtjänst snarast om något känns oklart.

Om du önskar ändra en beställning i efterhand kontaktar du kundtjänst med din fråga så ser vi om vi kan hjälpa dig! Vid ändringar i order som redan levererats gäller särskilda villkor.

Frakt inom Sverige

Vi skickar ordrar över 999 kr FRAKTFRITT inom Sverige. Fraktkostnaden för övriga ordrar är 59 kronor inom Sverige.

Möbler har vi dropship på vilket innebär att varan sänd direkt från vår leverantör och dessa har ett frakttillägg på 275kr. 

Din order skickas inom 1-7 vardagar efter beställning, om inte annan leveranstid anges vid produkten. Vi skickar våra paket med DB Schenker.

Utlämningsställe

Paketet levereras alltid till närmaste DB Schenker utlämningsställe. Så snart paketet har anlänt till ditt utlämningsställe så skickas en SMS-avisering till dig som du tillsammans med legitimation behöver vid uthämtning.

Leverans av barnvagn och större möbler

Större möbler och barnvagnar levereras direkt hem.

*Med undantag för sebra kili baby/barnsäng som levereras till närmsta terminal då den måste fraktas på pall.

Leveranstid

Vi skickar din beställning 1-7 vardagar efter beställning, om inte annan leveranstid anges vid produkten. Om någon produkt är slut på lager kommer vi inom kort att kontakta dig för leveransbesked. Är produkten en beställningsvara står den ungefärliga leveranstiden angivet på respektive produkt. Har produkterna du vill beställa olika långa leveranstider och du vill ha varor med kort leveranstid först bör du göra två separata beställningar. Vid eventuell leveransförsening meddelas du via e-post eller via telefon om detta. Vid leveransförsening har du rätt att häva köpet. Vi reserverar oss för slutförsäljning och eventuella prisfel.

Transportskada

Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ska du reklamera detta till utlämningsstället inom 4 dagar samt behålla emballaget. Anmäl också transportskador så fort som möjligt och utan dröjsmål till vår kundtjänst. Anmälan måste göras inom 5 arbetsdagar efter att du hämtat ut paketet. Det är viktigt att du sparar emballaget och fotar skadan för att fraktbolaget ska kunna godkänna det som en reklamation när vi anmäler skadan till dem.

Så här går du till väga om din vara är skadad när du mottar den:

  1. Fota den skadade varan och kartongen/emballaget.
  2. Anmäl skadan till oss på Lilla-Hjärtat inom 5 arbetsdagar från att paketet hämtades ut.
  3. Mejla bilden på den skadade varan samt emballaget till oss på reklamation@lilla-hjartat.nu

EJ uthämtat paket

Observera att paket ligger hos ditt Schenker Privak-ombud i 14 dagar varefter det returneras till oss. Vid outlöst paket som går i retur till oss förbehåller vi oss rätten att debitera dig minst 300 kronor oavsett köpsumma för att täcka våra administrativa kostnader, frakt och returfrakt. Betalningsvillkor är 30 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift på 50 SEK samt dröjsmålränta och ev. inkassokostnader. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe kontakta oss per mail info@lilla-hjartat.nu och skicka tillbaka det till oss. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter.

Reservationer

Lilla hjärtat reserverar sig för slutförsäljning samt att varor kan utgå ur sortimentet. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi reserverar oss även för eventuella tryckfel på denna hemsida.

Lilla Hjärtat förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel.

Rea/Erbjudanden

REA gäller så långt lagret räcker. Erbjudanden utan ett tydligt slutdatum gäller så långt lagret räcker. Lilla Hjärtat reserverar sig mot eventuell slutförsäljning vilket kan resultera i delleveranser.
Vi reserverar oss för slutförsäljning samt för lagerhållning hos våra leverantörer, samt för de eventuella prisfel som kan uppstå. Ibland händer det att någon av de varor som du beställt inte finns i lager och blir restnoterad. Detta beror då på att varan då ej finns i lager eller att leveransen är försenad. Det skickas då ett mail till dig inom 1-3 dagar. Kontakta oss om du vill annullera din restnotering eller om du har frågor kring leveranstider etc.

BETALNINGSVILLKOR

Dessa allmänna villkor är tillämpliga på alla de avtal som du sluter på Lilla Hjärtat. Genom att beställa varor på Lilla Hjärtat accepterar du de allmänna villkoren. Avtalet upprättas samtidigt som din beställning accepteras. Enligt lag måste du vara över 18 år för att få göra en kortbetalning på Lilla hjärtat. 

Priser

Alla priser på Lilla Hjärtat är angivna i SEK, inklusive moms.

Kortbetalning – Smidigt och säkert

Vi erbjuder våra kunder att betala direkt online med kortbetalning. Ingen kortavgift debiteras. Vi förbehåller oss rätten att neka köpet om kortet saknar giltighet eller om köpesumman inte finns tillgänglig för debitering.

Efter att ni i kassan valt att betala ert köp via kortbetalning förflyttas ni vidare till ett betalfönster som guidar er genom köpet. Vi accepterar köp med Visa och Mastercard.

För att du som konsument ska känna dig trygg när du handlar på Lilla Hjärtat online samarbetar vi med DIBS för inlösen av konto-/kreditkortsbetalningar samt direktbetalningar via internetbank. DIBS garantera snabb och säker betalning och uppfyller kraven för PCI-DSS. Säkerheten en av de viktigaste hörnpelarna i DIBS lösningar. DIBS är certifierade av både svenska och utländska banker och kortföretag. All information som rör din betalning krypteras med SSL (Secure Sockets Layer) vid överföring till DIBS och dina kortuppgifter varken registreras eller lagras av Lilla Hjärtat. Observera att du måste ha målsmans tillstånd för att handla på Lilla Hjärtat om du är under 18 år.

Läs mer om DIBS här.

Klarna Checkout

Vi använder oss av Klarna Checkout som är en smidig process där konsumenter handlar på nätet utan att ge ut någon annan information än den de kan utantill, som exempelvis e-postadress och postnummer. Enkelheten i Klarna Checkout hänger ihop med säkerheten. Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst. En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert. Om du vill kan du koppla en PIN-kod till Klarna Checkout*.

Med Klarna Checkout kan du välja mellan följande betalsätt;

  • Faktura 14 dgr
  • Kortbetalning (Mastercard & Visa)
  • Direktbetalning med din Internetbank eller
  • Klarna Konto (delbetala in din takt).

För att säkert kunna identifiera dig och förhindra obehörigt nyttjande eller missbruk av Klarna Checkout samt för att uppfylla kraven enligt god kreditgivningssed behöver Klarna säkerställa din identitet. Klarna inhämtar tilläggsinformation såsom personnummer, namn och adress samt, vid val av kreditalternativ, kreditinformation från olika leverantörer. Klarna behöver även använda den information som du kan ha lämnat vid tidigare köp, allmänt tillgänglig information på internet samt information om hur du tidigare har uppfyllt våra betalningsvillkor, för att göra en riskbedömning. Klarna Checkout anpassar automatiskt riskbedömningen, och därmed utformningen av tjänsten, för varje gång du använder tjänsten och du behöver inte ange mer information än nödvändigt. I vissa fall visas tidigare angiven och av Klarna godkänd adress till dig så snart du uppgivit din e-postadress och ditt postnummer. Den godkända adressen får endast användas i syfte att förifylla adressuppgifterna i direkt samband med ett köp. Du kan enkelt undvika att den godkända adressen förifylls genom att välja att tillämpa en PIN-kod. Genom att slutföra köpet bekräftar du din identitet och korrekt leveransadress.

*Klarna Checkout erbjuder möjligheten att välja en personlig kod, s k PIN-kod. Denna PIN-kod är ett valfritt alternativ för dig som önskar ett extra skydd när du ehandlar. Tänk på att inte välja en kod som har något samband med ditt eget personnummer, telefonnummer eller liknande, att inte avslöja koden för någon eller att anteckna koden på ett sådant sätt att utomstående kan anta att det avser en PIN-kod.

Smarta funktioner på klarna.se

På klarna.se kan du se alla dina fakturor, ladda ner dem som PDF, betala fakturan med ett klick, välja att delbetala eller kostnadsfritt även förlänga betaltiden med 10 dagar.

Klarna Direkt

Du kan betala köpet direkt genom att bekräfta med Mobilt BankID. Pengarna dras automatiskt från det bankkonto som du har anslutit på Klarnas hemsida. Pengarna dras 1-2 bankdagar efter att ditt paket har skickats.

Klarna Faktura - betala om 14 dagar

Väljer du faktura får du en faktura till din e-postadress när vi skickat din order. Fakturan ska betalas inom 14 dagar från fakturadatum. Det tillkommer alltid en faktura-avgift på 29 kronor. Vid köp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Klarna AB. Om du har några frågor angående din faktura är du välkommen att kontakta Klarna på 08-120 120 10.

Klarna Konto (delbetalning i din egen takt)

Med detta betalningssätt har du alltså möjligheten att betala alla dina köp hos oss i din egna takt från 50 kr i månaden eller 1/24 av totalbeloppet på kontot. Du kan självklart välja att betala av hela beloppet när du vill. Kostnad -aviavgift på 29 kr samt årsränta på 19,5 % vid delbetalning.

Kostnader för Klarnas delbetalningskampanjer:

Period Ränta Uppläggningsavgift Aviavgift
3 mån 0.00% 95,00 29,00
6 mån 0.00% 195,00 29,00
12 mån 0.00% 295,00 29,00
24 mån 9.95% 295,00 29,00

Har du några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ringa Klarna på telefon
08-120 120 10. Du kan också skicka e-post till info@klarna.se

Om du väljer att betala med Klarna, läs mer här om Klarnas köpvillkor.

BYTES OCH RETURRÄTT

Du har full retur och bytesrätt inom 14 dagar från att du mottagit varan, förutsatt att du inte använt varan och att den returneras i oskadat skick. Vi kräver att varan ska vara oanvänd och returneras i originalförpackning med eventuella originalhandlingar. Kläder får provas, men ej användas. Alla etiketter ska finnas kvar på varorna. Observera att det EJ är öppet köp eller bytesrätt på vissa beställningsvaror. 

Önskar du returnera eller byta en vara står du själv för returfrakten tillbaka till oss. Kontakta oss så skickar vi en retursedel till dig. Efter att vi har mottagit och kontrollerat varan så sätter vi in pengar på ditt konto, eller skickar varan som du vill byta till. Vid en retur betalar vi endast tillbaka värdet på varan - ej frakt och eventuell fakturaavgift. Har du valt faktura som betalningssätt? Maila oss på info@lilla-hjartat.nu då oss om du vill returnera en vara, så att vi kan skjuta fram förfallodatumet på fakturan.

Så här gör du för att skicka tillbaka en vara:

  1. Kontakta oss så skickar på info@lilla-hjartat.nu   
  2. Varan bör förpackas väl, lämpligen i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör. Transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Lilla Hjärtat åtar sig inget ansvar för transportskador till följd av dålig emballering vid retur.
  3. Vi ser gärna att du returnerar varan tillsammans med följesedeln. Eller en lapp med ditt ordernummer samt namn och kontaktuppgifter som du lägger i paketet. Detta påskyndar hanteringen av din retur och är en förutsättning för att vi ska veta vem returen kommer från.
  4. Skriv även om du vill returnera varan och ha pengarna tillbaka eller om du vill byta mot något annat. 
  5. Önskar du byta till annan vara får du gärna ringa oss innan så att vi kan reservera varan till dig. Tel: 070-5153330 eller info@lilla-hjartat.nu
  6. Klistra på returfraktsedeln på paketet. 
  7. Lämna in paketet hos ditt närmaste Schenker-ombud.

 Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

Ångerfrist och meddelande

Vår målsättning är att du ska bli nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Handlar du från Lilla Hjärtat har du därför enligt distans och hemförsäljningslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du har tagit emot den. Du måste dock meddela vår kundtjänst detta.
För att snabbare kunna hantera ditt ärende ber vi dig uppge följande information:

  • ordernummer
  • fakturanummer
  • titel på de produkter du vill returnera.

Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

Återbetalning

Återbetalning för en returnerad vara betalas tillbaka till kundens konto inom 30 dagar. Om du har betalat via kort så återför vi pengarna till ditt konto eller om du har betalat via Faktura så reglerar vi det mot ditt saldo.

Vid en retur återför vi beloppet för varuvärdet. Inte för frakt, returfrakt och eventuell fakturaavgift.

REKLAMATION

Skulle varan vara skadad eller på något annat sätt defekt eller om du fått fel vara/ fel antal så ber vi dig omedelbart kontakta oss på telefon 070-5153330 eller mejla till info@lilla-hjartat.nu  så att vi kan rätta till felet. En reklamation ska vara anmäld till oss senast fem dagar från att du har hämtat ut din vara. 

Vi skickar dig en returfraktsedel för att du fraktfritt ska kunna returnera den felaktiga varan. Ersättningsleveransen sker naturligtvis helt utan kostnad för dig. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

Vid byte, retur eller reklamation går vi efter Konsumentverkets regler för e-handel.

Lagen om distanshandel

Lilla hjärtat följer lagen om distanshandel. Läs mer här.

Force Majeure

Lilla Hjärtat är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

Tvist

Vid eventuell tvist kommer Lilla Hjärtat att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

FÖRETAGSUPPGIFTER

Lilla Hjärtat

Telefon: 070-5153330

e-post: info@lilla-hjartat.nu

Vårt organisationsnummer är: 559027-4873
Momsreg.nr: SE5590274873